INFORMACJA NA TEMAT OBOWIĄZKU ZGŁOSZENIA DO EWIDENCJI ŻRÓDEŁ CIEPŁA ORAZ RODZAJU SPALANEGO PALIWA
W związku z informacją udostępnioną przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego od 1 lipca 2021 każdy właściciel lub zarządca budynku będzie składał w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) deklarację dotyczącą źródeł ciepła i spalania paliw.
Od 1 stycznia 2021 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Nakłada ona na właścicieli i zarządców budynków obowiązek raportowania, w jaki sposób ogrzewają swoje obiekty. Służyć ma do tego Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków.
Deklarację będzie można wysłać przez internet, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (forma elektroniczna dostępna będzie od 1 lipca 2021 r.). Osoby, które nie mogą skorzystać z tej formy składania deklaracji, mają możliwość złożenia jej w formie papierowej w siedzibie Urzędu Miasta w Gozdnicy przy ulicy Ceramików 2, w dni robocze w godzinach pracy urzędu od 7:00 -15:00.
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) będzie mechanizmem informatycznym, który posłuży do zidentyfikowania źródeł niskiej emisji z budynków. Kryterium wpisu budynku do systemu będzie stanowiła moc źródła. W związku z tym, w CEEB zostaną objęte budynki mieszkalne, budynki użyteczności publicznej, w tym małe lokalne ciepłownie, zakłady produkcyjne, magazyny, garaże, gospodarstwa rolne, a nawet kościoły i szpitale pod warunkiem, że nominalna moc cieplna wykorzystywanego źródła spalania paliw nie przekroczy 1MW.
Deklaracje mają zawierać adres nieruchomości, imię i nazwisko albo nazwę właściciela lub zarządcy budynku, jego telefon, adres poczty elektronicznej, informacje o liczbie i rodzaju źródeł ciepła oraz wykorzystywanych w nich paliwach. W przypadku zmiany ww. danych, właściciel lub zarządca budynku lub lokalu jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie 14 dni od dnia, w którym zaistniała zmiana.
Dane do CEEB mają pochodzić nie tylko z deklaracji mieszkańców, ale także z innych rejestrów oraz z kontroli i interwencji tj. kontrole kominiarskie, straży miejskiej (np. kontrole palenisk), kontrole przedsiębiorców prowadzone przez inspekcję ochrony środowiska, gospodarowania odpadami, ściekami.
Przepisy zakładają 12-miesięczny termin na złożenie deklaracji CEEB dla budynków już istniejących - licząc od 1 lipca br., oraz 14-dniowy dla nowo powstałych. Niezłożenie deklaracji zgodnie z art. 27h ust.1 ustawy z 28 października 2020 r. o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw jest zagrożone karą grzywny.
SANKCJE ZA NARUSZENIE PRZEPISÓW UCHWAŁ ANTYSMOGOWYCH
Przestrzeganie przepisów wprowadzonych uchwałą antysmogową będzie kontrolowane zarówno w kwestii posiadanych urządzeń grzewczych jak i stosowanych rodzajów paliw (w przypadku rodzaju paliwa nie dotyczy województwa lubuskiego). W uchwałach antysmogowych brak jest regulacji odnoszących się do sankcji, jaka grozi za niestosowanie się do przepisów tych aktów prawa miejscowego. Sankcja ta została wskazana w art. 334 ustawy Prawo ochrony środowiska, zgodnie z którym: Kto nie przestrzega ograniczeń, nakazów lub zakazów, określonych w uchwale sejmiku województwa przyjętej na podstawie art. 96, podlega karze grzywny.
Zgodnie z art. 24 Kodeksu wykroczeń grzywna wynosi od 20 zł do 5 000 zł, przy czym w postępowaniu mandatowym można nałożyć grzywnę w wysokości do 500 zł, a jeżeli czyn wyczerpuje znamiona wykroczeń określonych w dwóch lub więcej przepisach ustawy – 1 000 zł. Należy pamiętać, że zgodnie z art. 225 Kodeksu karnego, udaremnianie lub utrudnianie przeprowadzenia kontroli jest przestępstwem zagrożonym karą aresztu
Organami uprawnionymi do nakładania mandatów są policja, inspektorzy Inspekcji Ochrony Środowiska oraz straże gminne.
WYMAGANIA OKREŚLONE W UCHWALE ANTYSMOGOWEJ SEJMIKU WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO
Wymagania dotyczące ekoprojektu
INFORMACJA NA TEMAT SPALANIA ODPADÓW W PALENISKACH DOMOWYCH
Spalanie śmieci jest zabronione, a palenie ich w domu jest niebezpieczne i grozi wysoką grzywną do 5 tysięcy złotych. Zgodnie z art. 191 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach - kto, wbrew przepisowi art. 155, termicznie przekształca odpady poza spalarnią odpadów lub współspalarnią odpadów podlega karze aresztu albo grzywny.”
W procesach spalania ważną rolę odgrywa temperatura spalania - gdy jest zbyt niska w emitowanych spalinach powstają zanieczyszczenia, których oddziaływanie na środowisko naturalne i zdrowie ludzi jest bardzo szkodliwe. Spalanie odpadów w paleniskach domowych odbywa się w zbyt niskich temperaturach (200 – 500 °C) i towarzyszy mu emisja do atmosfery wielu zanieczyszczeń:
- nieorganiczne związki chloru,
- nieorganiczne związki fluoru,
- tlenki azotu (NO i NO2),
- dwutlenek siarki (SO2),
- tlenek węgla (CO) – czad,
- drobny pył zawierający związki metali ciężkich (zwłaszcza toksycznego ołowiu i kadmu).
Ich szkodliwość dla naszego zdrowia jest szczególnie duża, ponieważ są one emitowane z tzw. źródeł niskiej emisji, czyli niskich kominów domostw lub małych lokalnych kotłowni, co uniemożliwia wyniesienie zanieczyszczeń na duże wysokości i ich rozproszenie przez wiatr. Efektem tego jest lokalny wzrost ilości substancji zanieczyszczających w powietrzu atmosferycznym w naszym najbliższym otoczeniu.
Inaczej wygląda to w specjalistycznych spalarniach, gdzie śmieci spala się w bardzo wysokiej temperaturze, zazwyczaj jest to 850 - 1000°C. W efekcie odpady spalają się niemal całkowicie, a szkodliwe związki zostają zneutralizowane właśnie w wyniku działania temperatury. Nowoczesne spalarnie odpadów wyposażone są dodatkowo w systemy specjalistycznych filtrów, a także w system monitorowania spalin zbierającego on-line dane o emisji i przekazujący informacje w czasie rzeczywistym do instytucji kontrolnych.
INFORMACJA NA TEMAT PALENIA OGNISK ORAZ SPALANIA ODPADÓW ZIELONYCH
Rozpalając ognisko w przydomowym ogrodzie możemy wejść w konflikt w prawem. Wynika to z przepisów art. 30 ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r., który głosi „Zakazuje się przetwarzania odpadów poza instalacjami lub urządzeniami”. Jeszcze kilka lat temu dopuszczało się spalanie zgromadzonych pozostałości roślinnych poza instalacjami i urządzeniami, jednak tylko wtedy, gdy nie były one objęte obowiązkiem selektywnego zbierania. Obecnie obowiązek segregacji odpadów obowiązuje w całej Polsce, a co za tym idzie, w żadnej gminie nie wolno samemu spalać odpadów zielonych z ogrodu. Nawet jeśli są to części roślin porażone przez choroby i szkodniki.
Zatem wszyscy mamy obowiązek segregowania odpadów i oddawania ich zgodnie z zasadami panującymi w danej gminie. Odpady zielone trzeba zagospodarować w przydomowych kompostownikach albo samodzielnie dostarczyć do PSZOK’u (Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych) lub wystawić zapakowane do worków BIO (brązowych) w terminach określonych w harmonogramie odbioru odpadów.
Ponadto art. 155 ustawy o odpadach nakłada obowiązek termicznego przekształcania odpadów wyłącznie w spalarniach odpadów lub we współspalarniach odpadów, z zastrzeżeniem art. 31. Natomiast w myśl art. 191 ww. ustawy o odpadach ten, kto wbrew zakazowi określonemu w art. 155 termicznie przekształca odpady poza spalarnią odpadów lub współspalarnią odpadów, podlega karze aresztu lub grzywny.
Zakaz spalania pozostałości roślinnych obowiązuje nas niezależnie od tego, czy jest to nasza działka prywatna, ogród przydomowy, czy też działka na terenie Ogrodów Działkowych. Spalania liści i gałęzi na własnej działce zabrania też art. 144 Kodeksu Cywilnego: „Właściciel nieruchomości powinien przy wykonywaniu swego prawa powstrzymywać się od działań, które by zakłócały korzystanie z nieruchomości sąsiednich ponad przeciętną miarę, wynikającą ze społeczno-gospodarczego przeznaczenia nieruchomości i stosunków miejscowych.” Zatem spalanie odpadów roślinnych, które powoduje powstawanie dymu uciążliwego dla właścicieli sąsiednich posesji, stanowi naruszenie tego przepisu.
Z kolei art. 145 Kodeksu wykroczeń, który głosi: „Kto zanieczyszcza lub zaśmieca miejsca dostępne dla publiczności, a w szczególności drogę, ulicę, plac, ogród, trawnik lub zieleniec, podlega karze grzywny do 500 złotych albo karze nagany”. Zatem rozpalając ognisko, możemy złamać kilka przepisów. W najlepszym razie grozi nam za to mandat do 500 złotych. Jeżeli go jednak nie przyjmiemy, sprawa trafi do sądu, a ognisko na własnej posesji może nas kosztować wielokrotnie więcej.
Jakie ognisko wolno nam rozpalić?
Na własnej posesji wolno nam natomiast rozpalić ognisko w tzw. „celach rekreacyjnych”, czyli np. upieczenia kiełbaski. Ale w takim ognisku również nie wolno spalać odpadów z ogrodu. Liście i gałęzie nie nadają się do tego, ponieważ wydzielają zbyt dużo dymu. W takim ognisku powinniśmy spalać wyłącznie odpowiednio przygotowane drewno opałowe o wilgotności ok. 20%. Takie drewno będzie wydzielać minimalną ilość dymu i zanieczyszczeń do atmosfery. Rozpalając ognisko w „celach rekreacyjnych”, trzeba też przestrzegać przepisów przeciwpożarowych (rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów).
Gdzie nie wolno rozpalać ognia:
- w miejscu umożliwiającym zapalenie się materiałów palnych,
- w odległości mniejszej niż 4 m od granicy działki sąsiedniej,
- w odległości mniejszej niż 10 m od miejsca omłotów i miejsc występowania palnych płodów rolnych,
- w odległości mniejszej niż 100 m od granicy lasu.
Pamiętać musimy również o tym, że przy paleniu ogniska w „celach rekreacyjnych” nie możemy dopuścić do powstawania nadmiernej ilości dymu i uciążliwego zapachu. Jeśli natomiast dym, który przedostaje się na ulicę w takiej ilości, że ogranicza kierowcom widoczność i zagraża bezpieczeństwu może spowodować interwencję policji lub straży miejskiej.